Samfundets store udfordringer kræver fælles løsninger

Michel Bloch Buch-Larsen
Deloitte

Hvordan løser man klimakrisen, social ulighed og andre komplekse problemstillinger? I en ny rapport viser PhD Stine Degnegaard vejen med strategiske partnerskaber.

Hvad er co-creation?
Co-creation er en fokuseret, struktureret metode til at samarbejde med relevante stakeholders om at løse problemer, der er for komplekse til at løse alene.

Stigende forventningspres fra borgere. Krav om medindflydelse og transparens i offentlige myndigheders arbejde. Stadigt mere komplekse temaer såsom integration, beskæftigelse, og bedre uddannelse.

I dagens samfund omgiver vi os med udfordringer, der er så langhårede, at organisationer umuligt kan løse dem på egen hånd.

”Det er gordiske knuder, der involverer masser af stakeholders,” siger Stine Degnegaard, der er ekspert i strategiske partnerskaber og samskabelse hos Deloitte.

”Der er utallige måder at tilgå disse problemer på, men ingen oplagte svar. De ændrer sig hurtigere, end vores evne til at forstå dem kan følge med. Derfor er man nødt til at løse dem i fællesskab. Men vi har det med at pege fingre ad hinanden fremfor at tage ansvar.”

Derfor har Stine Degnegaard brugt de sidste fem år på at undersøge, hvad der virker og ikke virker, når organisationer rækker ud til relevante partnere for at finde fælles løsninger. I sin PhD, der netop er udgivet, deler hun sine evidensbaserede erfaringer fra arbejdet med en lang række danske myndigheder.

Download rapporten her:

Langhåret samarbejde
En af de myndigheder, Stine Degnegaard har fulgt tæt, er Energinets gaslagerafdeling, Gas Storage Danmark. Gaslagerforretningen spiller en afgørende rolle i den grønne omstilling, og det er en opgave, som ikke kan klares alene. Derfor inviterede Gas Storage Danmark alle relevante interessenter med om bordet for at finde fælles fodslag.

Få hele Energinets historie: Lyt til vores nye podcast her 

Og det er absolut ikke nemt at få alle interessenter til at arbejde sammen om så komplekse problemer, påpeger Stine Degnegaard.

”Samskabelse kommer ikke af sig selv. Det er langt sværere at designe løsninger, der skal fungere for mange aktører. I stedet for at anskue problemet gennem egne briller, bliver man nødt til at se det fra forskellige perspektiver,” siger hun og tilføjer:

”Det kræver en strategisk tilgang, der sætter rammerne for sådan et samarbejde. Derfor har vi i Deloitte udviklet et værktøj, der hjælper med at kickstarte den proces. Vi designer den organisering, der skal til for at drive samarbejdet og implementere løsningerne.”

Kort sagt handler det om at tænke stort og starte småt, forklarer Stine Degnegaard. I hendes nye PhD ’Co-creation for wicked problems’ peger hun blandt andet på tre væsentlige kriterier, et vellykket strategisk partnerskab kræver:

  • Empati: Evnen til at se problemstillingen fra andres perspektiver
  • Reframing: Evnen til at undersøge problemet med nye øjne
  • Prototyping: Evnen til at arbejde agilt med nye løsninger

Du kan læse meget mere om disse kriterier og blive klogere på strategiske partnerskaber i Deloittes nye rapport, der bygger på Stine Degnegaards PhD.

Skal du ’co-create´?
Samskabelse kræver et kæmpe engagement og afhænger ofte af funding. Så før man kaster sig ud i et strategisk partnerskab, bør man overveje, hvorvidt den udfordring, man står overfor, rent faktisk kræver en fælles løsning, understreger Stine Degnegaard:

”Start med at stille dig selv to fundamentale spørgsmål: Forstår du problemet fuldt ud? Og kan du løse det alene? Hvis du kan svare ’nej’ til begge spørgsmål, er der god sandsynlighed for, at du står med en co-creation challenge i hånden.”