Sikkerhedsstyrelsen designer nye løsninger – sammen med kunderne

Den teknologiske udvikling betyder, at nye produkter introduceres på markedet hurtigere end nogensinde før. For at følge med må myndigheder tænke ud af boksen.
Michel Bloch Andersen
Sikkerhedsstryelsen

Den lille, snurrende modedille, ’fidget spinneren’, blev introduceret i Danmark i 2017. Og lynhurtigt fik både supermarkeder og legetøjskæder travlt med at fylde hylderne med den populære vare.

Da Sikkerhedsstyrelsen kiggede på produktet, blev der imidlertid fundet fejl og mangler. Ikke nok med at kuglelejer og andre smådele udgjorde en risiko for, at småbørn kunne sluge dem. Der manglede også advarselsmærker på varen fra visse producenter.

Men med lange sagsbehandlingstider kan det være svært at nå at stoppe sådant et produkt, før skaden er sket. Den udfordring satte Sikkerhedsstyrelsen sig for at gøre noget ved.

Effektive sikkerhedstjek

Ud over produkter som fidget spinneren tester Sikkerhedsstyrelsen også andre varer lige fra elektronik til fyrværkeri. Og for nylig fik styrelsen også ansvaret for at sikre, at alle produkter solgt på nettet overvåges mere systematisk.

LÆS MERE: Fidget Spinners bliver kontrolleret af Sikkerhedsstyrelsen

Styrelsen var klar over, at der var brug for at tænke ud af boksen. Derfor besluttede styrelsen at teste en ny metode for innovation, ’GovLab’, som er udviklet af Deloitte.

GovLab-konceptet

GovLab er Deloittes innovationskoncept for den offentlige sektor. Konceptet bygger på design-thinking og sætter brugeren i centrum. GovLab skal hjælpe offentlige aktører med at forstå forandringer i samfundet og finde innovative løsninger på de udfordringer, myndighederne står overfor. I værktøjskassen er der bl.a. hackathons, innovationsforløb, innovationstræning og innovations øko-systemer, hvor interessenter inviteres ind til at brainstorme og afprøve nye idéer.

Formålet med ’GovLab’ er at designe løsninger gennem designtænkning med borgeren i fokus. Løsningerne skabes sammen med og på tværs af relevante aktører. Derfor rakte styrelsen ud til sine kunder og samarbejdspartnere for at udvikle effektive løsninger i fællesskab, fortæller direktøren for Sikkerhedsstyrelsen, Lone Saaby:

”Der er en kæmpe videnbase blandt vores kunder, som ofte er tættere på slutbrugeren, end vi er. Ved at inddrage dem får vi langt hurtigere stillet skarpt på, hvordan vi kan skabe værdi for slutbrugeren, og det er utroligt givtigt.”

Kreativt miljø

Parterne mødtes derfor i omgivelser med højt til loftet, musik i rummet og tegneblokke på hvert bord. Her blev idéer vendt, og løsninger testet af.

Samtidig fik Sikkerhedsstyrelsen viden fra både virksomheder, organisationer og andre interessenter, som var til stede. Det gjorde det lettere at spore sig ind på den rigtige løsning, fortæller Lone Saaby:

”Man befinder sig i et rum, hvor man kan vende alle mulige løsninger og hurtigt få en idé om, hvilket felt man kan lande løsningerne indenfor. Det skaber en gensidig forståelse for, hvad vi kan være fælles om, og hvor vandene skiller.”

Hent Deloittes seneste publikationer om den offentlige sektor

Når myndigheder står med en kompliceret udfordring – ligesom Sikkerhedsstyrelsen – er det en fordel at gå sammen med forskellige fagfolk for at finde løsninger. Det mener Stine Degnegaard, der er ekspert i innovation og samskabelse hos Deloitte:

”Ofte er udfordringerne et symptom på et større problem, myndighederne ikke kan løse alene. Derfor kan det være en fordel at få viden udefra samt at tale med slutbrugerne for at forstå deres præferencer,” siger Stine Degnegaard og tilføjer:

”Vi har for vane at tænke i faste kasser for at løse problemerne, men den går bare ikke længere. Der er behov for innovation – gerne sammen med interessenterne – for at gøre serviceoplevelsen bedre og selve sagsbehandlingen lettere.”

Løsninger ligger klar

Hos Sikkerhedsstyrelsen har samarbejdet med organisationerne og slutbrugerne skabt resultater.

Parterne har bl.a. udviklet idéer til en it-løsning, som advarer forbrugerne om mistænkelige forhold ved hjemmesider eller producenter. Desuden fik styrelsen også anbefalinger til, hvordan lovgivningen på området kan laves om, så den bliver mere tidssvarende.

Alle parter bakker op om løsningerne, påpeger Lone Saaby. Derfor er det også en metode, som Sikkerhedsstyrelsen vil anvende i lignende projekter i fremtiden.

Et team af projektledere har allerede prøvet kræfter med konceptet i forbindelse med byggevareforordningen, som er et af Sikkerhedsstyrelsens andre projekter. De skal også træne andre projektledere i at anvende denne tilgang, for Lone Saaby er ikke i tvivl om fordelene:

”Man sætter gang i et forløb, og så ved man ret hurtigt, om en løsning kan lade sig gøre eller ej. Fra vores synspunkt er denne agile produktudvikling klart en fordel, og vi kommer til at bruge det meget mere,” siger hun.

LÆS OGSÅ: Disruptionchef: Vi skal turde eksperimentere mere

LÆS OGSÅ: DMI’s datadrevne vej gennem stormen

LÆS OGSÅ: ”Den mest nytænkende agile leverancemodel vi har set i den danske offentlige sektor”

Har du en kommentar til ovenstående, eller ligger du inde med den næste gode historie, der kan inspirere andre i det offentlige? Kontakt Deloittes redaktion på dkredaktionen@deloitte.dk.